Vorig artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? | ||
Volgend artikel: Persoonlijk worden, of afstandelijk blijven? |
Ik was bij mijn ouders aan het opruimen. Videobanden die soms meer dan 10 jaar niet afgespeeld waren. Veel toonden, wat nu leek, een groet uit het verleden.
Op één van de banden stond Mies Bouwman met haar programma "In de hoofdrol".
Zij staand achter een katheder, de hoofdpersoon op een rij stoelen, zoals je die normaal bij de tandarts vindt.
En dan de schuifdeur met glittertjes waaruit telkens een andere persoon uit het leven van de hoofdrolspeler tevoorschijn kwam.
Televisie waarvoor je thuis bleef.
Mies Bouwman (lieve, lieve mensen) was een genie in het neerzetten van een mooie sfeer. En dat begon direct al bij de start van het programma.
Hier een paar lessen van haar die jij kunt gebruiken in zakelijke presentaties.
De sfeer van een presentatie zet je neer direct bij je opening. Mensen kijken verwachtingsvol toe. De eerste woorden die je spreekt maken een klik tussen hun verwachting en wat jij doet.
Ben je jolig, dan wordt je publiek jolig.
Ben je serieus, dan wordt je publiek serieus.
Je hebt één of twee minuten en daarna is de sfeer gezet. De kar staat dan in een spoor en je kunt moeilijk nog de koers wijzigen.
Bedenk daarom vooraf wat je wilt dat de sfeer moet zijn. Een
Vaak is het al voldoende jezelf deze intentie voor te nemen, maar je kunt hem ook uitspreken in de opening van je presentatie.
Veel mensen zie ik direct hun verhaal in rennen. Wellicht krijg je nog een agenda, maar dat is het dan.
Een shock voor je publiek die lijkt op een koude douche. Bovendien zijn ze bezig zich af te vragen: wat wil die man of vrouw nou? Hoe moet ik dit alles zien?
Mies Bouwman opende haar shows altijd meesterlijk. Daarom bij deze: de structuur van de "Mies Bouwman" opening:
Bij televisie is dit uiteraard de openingstune. Maar er van uitgaande dat jij niet wekelijks voor hetzelfde publiek staat, zou je kunnen openen met één of twee openingsvragen die relevant zijn voor je presentatie en je publiek meteen aan het denken zet.
Of je kunt openen met een kort verhaaltje of korte anekdote.
Mijn oude natuurkunde leraar opende altijd met een mysterie: "Dit uur gaan we het mysterie van de röntgenstraling ontrafelen."
Alle leerlingen incluis ik zaten natuurlijk geboeid te luisteren iedere keer als hij zo weer de speurtocht naar een mysterie bracht. Bij niemand waren we zo braaf als bij hem.
Mies zei altijd: "Leuk dat jullie weer kijken…" Vijf woorden die bij mij altijd zijn blijven hangen en die een groot verschil maken.
In mijn presentaties bedank ik de aanwezigen dan ook altijd voor hun komst.
Ook al hebben ze betaald of is het hun werk - ik zie altijd het bijzondere en de moeite die ze gestoken hebben in het vrij maken van hun tijd en het komen luisteren naar mijn verhaal.
Daarom: "Dank jullie voor jullie komst."
Mensen merken het of hun aanwezigheid gewaardeerd is en gezien wordt. Maak er een gwoonte van.
Pas als je de aandacht van het publiek hebt en ze bedankt hebt voor hun aanwezigheid, is het tijd om jezelf voor te stellen.
Noem je naam en de functie van waaruit je presenteert. Ook als je voor collega"s staat.
"Ik ben Arjan Rooyens en ik ben projectleider voor de migratie van het order management systeem."
Zelfs als mensen je kennen is het goed voor hun beeld en voor de herhaling om nogmaals te horen waarom je daar staat.
Dan volgt de laatste stap voordat je de agenda vertelt.
"Ik wil jullie op reis nemen door mijn ontdekkingen in het marktonderzoek wat ik voor X gedaan heb."
Mijn lezing over "De kunst van het presenteren" wordt soms als workshop op het programma van een evenement gezet. Ik vertel: ik kan er een heel diep inhoudelijk van maken, maar omdat jullie al veel gehoord hebben deze dag, leek het me leuk jullie op reis te nemen langs allerlei mogelijkheden en valkuilen. Dus ga er lekker voor zitten en geniet."
Vaak een zucht van verlichting…
Bedenk daarom wat voor sfeer je wilt hebben en spreek die op dit moment uit.
Zelfs als het een zware meeting wordt: "Het is een ingewikkeld verhaal met veel details, maar het is belangrijk voor jullie allemaal, dus ik hoop dat jullie het tot het eind volhouden."
Beter vooraf gewaarschuwd dan dat mensen met het idee gaan zitten dat het vlug en pijnloos wordt…
Begin hierna het "officiële" gedeelte zoals je dat normaal uit de boekjes leert: een kort overzicht van de onderwerpen en dan het eerste onderwerp.
Met deze opening heb je jouw publiek bedankt en ook de intentie waarmee je de presentatie gaat doen meegegeven. Mensen voelen zich welkom en glijden in een warm bad van een goed verhaal.
Je zal zeker herinnerd worden.
Vorig artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? | ||
Volgend artikel: Persoonlijk worden, of afstandelijk blijven? |
Vorig artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? | ||
Volgend artikel: Persoonlijk worden, of afstandelijk blijven? |