Voor meer informatie over presenteren: 070 326 30 52
 Vorig artikel: Red de politiek - bedenk een slogan
Volgend artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? 

Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen

Door: Arjan Rooyens, presentatiespecialist

U moet goede namen kiezen voor uw producten, diensten of methodenBedrijven, producten, diensten, intake processen, alles kun je een naam geven.

Als ik ondernemers help met het bouwen van een verhaal rond hun bedrijf, ben ik er altijd scherp op dat hun belangrijkste processen en diensten ook goede namen krijgen.

Die namen helpen enorm in de helderheid van presentaties die ze later gaan geven over hun werk.

Een aantal welklinkende voorbeelden:

  • "Ik ben coach en leidt mensen door het Pele Proces. Daarin herontdekken ze hun passie, zodat ze nieuwe keuzes kunnen maken in hun leven en weer met energie de dag aan kunnen."
     
  • "Ik begeleid in de verkoop van uw huis. Ik kan vrijblijvend met u een Strategisch Verkoopplan opzetten. Daarna heeft u inzicht in wat er noodzakelijk is, wat de kosten zijn en hoe ik u kan helpen."
     
  • "Twitter en de wolf: Hoe veelgemaakte beginnersfouten in social media u reputatieschade kunnen opleveren en hoe u deze voorkomt."

Dit zijn een aantal namen die ik bedacht heb voor verschillende bedrijven. De volzinnen klinken logisch en helder. Maar stelt u zich eens voor dat ze alle drie niet die namen voor het proces, de intake en de training gehad hadden. Hoe had u het dan kunnen uitleggen?

Moeilijk...

Een naam

Een naam maakt dat je over iets abstracts kunt praten. Daarnaast maakt het jou de uitvinder van het product of de methode.
maakt dat je over iets, vaak iets abstracts, kunt praten. Daarnaast maakt het jou de uitvinder van het product of de methode. Bovendien kan een goed gekozen naam potentiële klanten zo nieuwsgierig maken dat ze wel moeten kopen.

Bij het bedenken en kiezen van namen heb ik een checklist ontwikkeld van 5 belangrijke regels, waar je aan moet voldoen om een goede naam te hebben.

Dit zijn er twee van:

- Een naam mag niet ambigu zijn.

- Een naam moet rijm hebben om beter onthouden te worden.

Laat ik beginnen met het feit dat een naam niet ambigu mag zijn. Of als ik het omkeer: als iemand de naam van jouw bedrijf of product hoort, moet het meteen duidelijk zijn hoe je die naam schrijft.

Een verkeerde naam leidt tot falen - Let op: deze windmolen is NIET van Raedthuys

Een mooi voorbeeld van hoe het niet moet, is de windmolenbouwer die de grote windmolens langs de A12 geplaatst heeft. Hun naam klinkt als "Raadhuis".

Volgt nu de quiz: Hoe schrijf je deze naam?

  • Raadhuis
  • Raedhuis
  • Raadhuys
  • Raedthuys

U gelooft het waarschijnlijk niet, maar de laatste optie is de juiste.

Raedthuys komt hier, gelukkig, wel mee weg omdat er weinig windmolenbouwers zijn in Nederland en omdat Raedthuys niet afhankelijk is van mond tot mond reclame. De meeste windmolenparken worden aanbesteed, leveranciers kunnen dan zelf inschrijven.

Zou u bijvoorbeeld een drukker zijn en deze naam kiezen, dan is de kans dat u veel omzet misloopt erg groot.

Kies daarom een naam waarvan de schrijfwijze in één keer duidelijk is. Blijf weg van namen uit vreemde talen, zelfs Frans is al een drempel, en weg van afkortingen met letters die hetzelfde klinken maar anders geschreven worden (C en K; G en CH).

Het is zelfs aan te raden om een naam met bijvoorbeeld M of N op het eind te vermijden.

Stel dat je op een borrel mij vertelt dat je bedrijf 'Adcom' heet. We zijn alleen vergeten kaartjes uit te wisselen, dus ga ik de volgende dag achter de computer zitten en probeer je website te vinden.

De vangst:

Welkom bij Adcon, AdKom AdCom en Addcon - kies uw merknaam zorgvuldigAdcom - Visuele communicatie

Addcon - 3d modelling

Adcon - Websitebouw

Adkom - Project management

In een rumoerige omgeving klinken alle vier de namen hetzelfde. En als mensen de keuze hebben uit vele leveranciers, dan zijn ze niet altijd even geduldig met het terugzoeken van jouw bedrijf.

"Een naam mag niet ambigu zijn." is een 'doe het niet regel', een 'doe het wel regel' die wat creativiteit vergt is het kiezen van een naam met rijm.

Ons gehoor en brein houden van herhaling. Daarom is muziek bijvoorbeeld in 4-4de maat geschreven en komt er een refrein telkens terug - dat hoort prettig aan.

Een naam waar ook rijm of herhaling in zit heeft hetzelfde effect: ze hoort prettig aan en wordt beter onthouden.

Rijm kan zitten in twee woorden die met dezelfde letter beginnen: de alliteratie. Voorbeelden zijn: Coca Cola, Black Berry, Palm Pilot, Gouda's Glorie, Vroege Vogels, Laat de Leeuw en Pele Proces.

Als een alliteratie niet lukt, is een goede tweede het fonetisch ritme. Dit zijn woorden die door een herhaling van letters of door hun opbouw lekker zijn uit te spreken. Voorbeelden zijn: Compaq, Marc O'Polo, Suske en Wiske.

Bent u nog skeptisch of dit belangrijk is en echt wel werkt?

Zo in m'n sas met BadedasLaat ik een aantal voorbeelden noemen van namen op rijm van meer dan 5 jaar geleden. Ik weet zeker dat als u ze leest, u de melodie waarop deze woorden gezet werden nog terug kunt halen:

  • Randstad uitzendbureau
  • Retteket met beter bed
  • Zo in mijn sas met badedas
  • Wasmachines leven langer met Calgon
  • Heerlijk Helder Heineken

Ben daarom creatief en kies een heldere herkenbare naam, die ook nog eens lekker in het gehoor ligt. Gebruik deze altijd als u over uw bedrijf, product of dienst spreekt en mensen zullen hem overnemen.

Zodra na uw presentatie mensen over u en uw merknaam blijven praten, komt nieuwe omzet vanzelf naar u toe.

Wat is een naam die je zelf bedacht hebt waar je trots op bent?

 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.


Reacties


Willeke Huijsmans
Dank je schat, ik ga de naam toch maar eens doorvoeren.
liefs,
Pele

Arjan Rooyens
*glimlach @Willeke*
Je herkende hem...

bob baller
Hallo ik ben bob en ik heb dit gelezen very good 👍

bob baller
Hallo ik ben bob en ik heb dit gelezen very good 👍

matjas maaaaaaaaaaaaaaa
hallo ik ben nerd

 Vorig artikel: Red de politiek - bedenk een slogan
Volgend artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.

 Vorig artikel: Red de politiek - bedenk een slogan
Volgend artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal?