Vorig artikel: De presenter - een professionaliteitsbooster | ||
Volgend artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? |
Of uw presentatie prettig is om naar te kijken hangt soms van kleine details af. De achtergrondkleur van uw PowerPoint of KeyNote presentatie bijvoorbeeld.
Standaard is deze wit. En veel afdelingen corporate communicatie schrijven deze kleur ook voor.
Waarom precies is mij een raadsel.
Wellicht omdat de achtergrond van de meeste tekstverwerkers ook wit is?
Misschien omdat geprinte tekst zwart is en papier wit?
Het is in ieder geval traditie dat als de beamer aan gaat er een wit scherm verschijnt met daarop zwarte tekst. Een slechtere keuze kun je om twee redenen niet maken.
En hier is waarom.
Vroeger, een jaar of 5 geleden, was de witte achtergrond niet zo'n probleem. Beamers stonden nog in de kinderschoenen en de lichtsterkte van de gemiddelde beamer was hooguit zo'n 800 Lumen. Misschien herinner je je nog wel dat de gordijnen dicht moesten en de lichten uit als de presentatie begon.
De meeste toehoorders zakte in die tijd dan ook een beetje in slaap tijdens presentaties.
Overigens was dit een belangrijke reden waarom bij trainingen geadviseerd werd niet voor de beamer, maar voor een flipover te gaan: het licht kon aanblijven.
De techniek van de beamers is recent flink vooruit gegaan. De metaal halide en booglampen van moderne beamers geven bijna 4 keer zoveel licht als hun oude neefjes van 5 jaar geleden.
Als je nu nog steeds een witte achtergrond gebruikt, zitten je toehoorders naar een groot lichtend vlak te kijken, als konijntjes in het licht van koplampen.
Niet alleen is het onprettig, maar als mensen de ene keer naar het scherm kijken en daarna weer naar jou, zullen ze jou niet zo goed meer zien. Hun ogen moeten weer wennen aan de donkere plek waar jij staat.
En er is nog een ander groot nadeel aan een witte achtergrond.
Vaak wordt de beamer zo opgesteld dat het scherm in het midden van de zaal staat en de beamer op een tafel er voor. Als je achtergrond standaard wit is, kun je nooit voor het scherm langs lopen zonder zelf aangelicht en verblind te worden.
Mijn advies is daarom altijd te kiezen voor een zwarte achtergrond.
En als je reclame voor jezelf wilt maken: plaats dan het logo van je bedrijf in één van de bovenste hoeken, zodat mensen er aan herinnert worden wie of namens wie je spreekt.
Let er op dat de meeste logo's ook gemaakt zijn om op een witte achtergrond te plaatsen. Vaak moet een rand of kader verwijderd worden en soms is het noodzakelijk het contrast van het logo minder te maken.
Alle overige franje (pagina nummers, datum, tijd, kader, website adres) kun je beter weglaten.
Zo kun je, op het moment dat je op de beamer niets hoeft te tonen en er dus alleen een zwart vlak met daarboven je logo staat, voor het scherm langs lopen om contact te maken met je publiek.
Zowel Bill Gates als Steve Jobs laten zien dat een zwarte achtergrond een rustiger beeld geeft om naar te kijken:
Overigens: de theateropstelling waarbij Steve Jobs presenteert is er één waarbij de beamer achter het scherm staat. Daarmee kun je voor een scherm langslopen zonder een schaduw te laten vallen.
Ga je binnenkort in een presentatieruimte een vaste beamer laten installeren? Kies dan voor een plafondmodel met een zogenaamde Short Throw. Deze hangt dicht op het scherm, vaak maar een meter ervan verwijderd. Je kunt dan tot op een meter nabij het scherm komen, zonder een schaduw te veroorzaken.
Hopelijk levert dit artikel stof tot nadenken en minder pijnlijke ogen bij toehoorders...
Wat zijn andere tips of dingen waar u zich wel eens aan stoort bij beamer presentaties?
Vorig artikel: De presenter - een professionaliteitsbooster | ||
Volgend artikel: Het ethische dilemma: hoe ver ga je in het creëren van jouw verhaal? |