Voor meer informatie over presenteren: 070 326 30 52
 Vorig artikel: Kony 2012: Wat u als professional kunt leren van oorlogspropaganda
Volgend artikel: Waarom presentatiedoelen zetten van levensbelang is 

Help! Ik maak vijanden

Door: Arjan Rooyens, presentatiespecialist

"Dat was eng, ik heb behoorlijk wat vijanden gemaakt." Ik heb met mijn presentatie vijanden gemaakt

- Niet het antwoord wat ik van mijn coachee verwachtte op mijn vraag "En hoe ging je presentatie?"

Sven is productmanager en werkt voor een middelgroot Nederlands bedrijf. Hij kwam bij mij om hulp te vragen. Er is beperkt budget voor ontwikkeling van nieuwe producten en de manier waarop zijn regio manager het budget verdeelt is door alle productmanagers te vragen hun ideeën te presenteren.

De laatste drie kwartalen waren geen van zijn ideeën gekozen om uit te werken en Sven vreesde daarom voor zijn baan. 

In het werken met hem merkte ik al gauw dat hij een heel voorzichtige stijl van presenteren had. Een beetje van dit, een beetje van dat, bedolven onder een dikke laag nuance. Geen aansprekend recept.

En een klassieke valkuil. 

Ik merk dat veel mensen, vooral diegene die werkzaam zijn in grote bedrijven, met te veel nuance en zachtheid presenteren.

Hoe ze deze stijl ontwikkelen laat zich samenvatten in één volzin: "Als ik zachtjes praat, kan ik niet heel hard iets verkeerds zeggen."

Wellicht voorkomt dit fouten (en een streep door je carrière), maar het voorkomt ook vooruitgang.

Bij helderder stelling nemen is het alsof je een schijnwerper gebruikt. Ineens zijn er duidelijke schaduwen.

In mijn hobby als wedstrijd debater heb ik van nature geleerd heel stellig te zijn: "Ik sta hier, dit gaan we doen."

Deze stijl heb ik ook altijd in mijn werk in zowel sales als in consultancy gehanteerd. Ik koos er altijd voor om duidelijk en hard stelling te nemen.

Bij verkoop wist een klant dan wat hij voor product en dienstverlening ging krijgen. 

Bij consultancy wist een afdelingmanager wat ik van plan was om de efficiëntie in zijn groep omhoog te krijgen.

Een helder plan presenteren helpt bij overtuigen

En als ik het mis had, ook ik maak fouten, hoorde ik dit direct en even hard weer terug.

"Je bent een het onderdeel 'beveiliging' vergeten."

"Dat kan niet, want dan overtreden we de HSE procedures."

Wat ik ook merkte was dat mijn minder stellige collega's een stuk minder efficiënt waren. Zij moesten, nadat ze al een tijdje een bepaald pad afliepen, tot de ontdekking komen dat hun idee niet werkte.

En niemand had ze gewaarschuwd, want niemand had gehoord of begrepen dat ze het verkeerde pad ingeslagen waren. "Was hij maar duidelijker geweest, dan had ik hem gewaarschuwd." is de oprechte feedback die ik vaker hoorde.

Helder stelling nemen en richting kiezen bespaart dus tijd.

Hetzelfde had ik Sven geleerd: Vertel helder en duidelijk jouw keuzes: waar je heen gaat, waarom je het doet en wat je kiest om niet te doen.

Het resultaat was een schokkend verschil in presenteren.

En vijanden.

Waar Sven normaal gesproken de aardige goedzak was. Glimlach. Attent. Vriendelijk. Was hij ineens een stuk stelliger.

En het idee wat we samen uitgewerkt hadden, zowel in het verhaal rond het idee als Sven's persoonlijke manier van presenteren van het idee, betekende de dood van twee andere producten.

Die twee productmanagers waren niet blij. Bij één kwam er, zo vertelde Sven, bijna stoom uit zijn oren.

Helder presenteren heeft hetzelfde effect als het gebruiken van een zaklamp

Bij het helderder maken van je verhaal is het alsof je een schijnwerper richt op het object wat je bespreekt. Ineens zijn er duidelijke schaduwen. Dit staat wel in het licht, dat niet.

Door Sven's idee, een product uit een nieuwe generatie, kwamen ineens twee andere producten duidelijk in de schaduw te staan. Door dit expliciet te benoemen zouden de twee andere productmanagers achteraf niet verrast worden. De discussie moest direct en in die vergadering besproken worden.

Ze moesten op dat moment vertellen of Sven ongelijk had of niet.

De discussie was helder. Dingen werden besproken. En ondanks twee tegenstanders kreeg Sven gelijk. Na bijna een jaar kreeg hij budget om zijn product verder te ontwikkelen.

Simpelweg door heldere stelling name.

En heeft hij er nu de rest van zijn leven twee vijanden bij? Misschien op dat moment wel. Misschien was tegenstanders ook een beter woord.

Bent u een aardige hond?En ja, zijn collega's kijken nu voortaan definitief anders naar hem. Hij is niet meer die aardige, lieve jongen, maar een collega productmanager om rekening mee te houden.

Zeker wat waard in een afdeling waar je met zijn vijven moet vechten om budget.

Wat zijn jouw ervaringen met helder of vage stellingname?

Durf jij stelling te nemen?
Doe je het ook wel eens bewust niet?
We zijn nieuwsgierig naar jouw ervaring!

 

 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.


Reacties


Arianne Kanters
Wijze woorden waarbij de zintuigen
geprikkeld worden, mooi!

 Vorig artikel: Kony 2012: Wat u als professional kunt leren van oorlogspropaganda
Volgend artikel: Waarom presentatiedoelen zetten van levensbelang is