Voor meer informatie over presenteren: 070 326 30 52
 Vorig artikel:
Volgend artikel: De Reclamezuil: een simpele en effectieve manier om meer indruk te maken op je publiek 

Hoe laat je jouw publiek in een warm bad glijden?

Door: Arjan Rooyens, voormalig televisiekijker

Ik was bij mijn ouders aan het opruimen. Videobanden die soms meer dan 10 jaar niet afgespeeld waren. Veel toonden, wat nu leek, een groet uit het verleden.

Op één van de banden stond Mies Bouwman met haar programma "In de hoofdrol".

Zij staand achter een katheder, de hoofdpersoon op een rij stoelen, zoals je die normaal bij de tandarts vindt.

En dan de schuifdeur met glittertjes waaruit telkens een andere persoon uit het leven van de hoofdrolspeler tevoorschijn kwam.

Televisie waarvoor je thuis bleef.

Mies Bouwman (lieve, lieve mensen) was een genie in het neerzetten van een mooie sfeer. En dat begon direct al bij de start van het programma.

Hier een paar lessen van haar die jij kunt gebruiken in zakelijke presentaties.

Hoe je direct een goede sfeer neer zet

De sfeer van een presentatie zet je neer direct bij je opening. Mensen kijken verwachtingsvol toe. De eerste woorden die je spreekt maken een klik tussen hun verwachting en wat jij doet.

Ben je jolig, dan wordt je publiek jolig.
Ben je serieus, dan wordt je publiek serieus.

Je hebt één of twee minuten en daarna is de sfeer gezet. De kar staat dan in een spoor en je kunt moeilijk nog de koers wijzigen.

Bedenk daarom vooraf wat je wilt dat de sfeer moet zijn. Een

Mijn oude natuurkunde leraar opende altijd met een mysterie. Alle leerlingen incluis ik zaten een uur geboeid te luisteren.
fascinerende reis door alle mogelijkheden? Een spannende ontdekkingstocht langs alle gevonden mogelijkheden? Een wijze les uit was is fout gegaan?

Vaak is het al voldoende jezelf deze intentie voor te nemen, maar je kunt hem ook uitspreken in de opening van je presentatie.

De koude douche: meteen je verhaal in rennen

Veel mensen zie ik direct hun verhaal in rennen. Wellicht krijg je nog een agenda, maar dat is het dan.

Een shock voor je publiek die lijkt op een koude douche. Bovendien zijn ze bezig zich af te vragen: wat wil die man of vrouw nou? Hoe moet ik dit alles zien?

De "Mies Bouwman" opening

Mies Bouwman opende haar shows altijd meesterlijk. Daarom bij deze: de structuur van de "Mies Bouwman" opening:

Open met iets dat de aandacht van je publiek trekt

Bij televisie is dit uiteraard de openingstune. Maar er van uitgaande dat jij niet wekelijks voor hetzelfde publiek staat, zou je kunnen openen met één of twee openingsvragen die relevant zijn voor je presentatie en je publiek meteen aan het denken zet.

Of je kunt openen met een kort verhaaltje of korte anekdote.

Mijn oude natuurkunde leraar opende altijd met een mysterie: "Dit uur gaan we het mysterie van de röntgenstraling ontrafelen."

Alle leerlingen incluis ik zaten natuurlijk geboeid te luisteren iedere keer als hij zo weer de speurtocht naar een mysterie bracht. Bij niemand waren we zo braaf als bij hem.

Dank je publiek voor hun aanwezigheid

Mies zei altijd: "Leuk dat jullie weer kijken…" Vijf woorden die bij mij altijd zijn blijven hangen en die een groot verschil maken.

In mijn presentaties bedank ik de aanwezigen dan ook altijd voor hun komst.

Ook al hebben ze betaald of is het hun werk - ik zie altijd het bijzondere en de moeite die ze gestoken hebben in het vrij maken van hun tijd en het komen luisteren naar mijn verhaal.

Daarom: "Dank jullie voor jullie komst."

Mensen merken het of hun aanwezigheid gewaardeerd is en gezien wordt. Maak er een gwoonte van.

Stel jezelf voor

Pas als je de aandacht van het publiek hebt en ze bedankt hebt voor hun aanwezigheid, is het tijd om jezelf voor te stellen.

Noem je naam en de functie van waaruit je presenteert. Ook als je voor collega"s staat.

"Ik ben Arjan Rooyens en ik ben projectleider voor de migratie van het order management systeem."

Zelfs als mensen je kennen is het goed voor hun beeld en voor de herhaling om nogmaals te horen waarom je daar staat.

Spreek je intentie uit

Dan volgt de laatste stap voordat je de agenda vertelt.

"Ik wil jullie op reis nemen door mijn ontdekkingen in het marktonderzoek wat ik voor X gedaan heb."

Mijn lezing over "De kunst van het presenteren" wordt soms als workshop op het programma van een evenement gezet. Ik vertel: ik kan er een heel diep inhoudelijk van maken, maar omdat jullie al veel gehoord hebben deze dag, leek het me leuk jullie op reis te nemen langs allerlei mogelijkheden en valkuilen. Dus ga er lekker voor zitten en geniet."

Vaak een zucht van verlichting…

Bedenk daarom wat voor sfeer je wilt hebben en spreek die op dit moment uit.

Zelfs als het een zware meeting wordt: "Het is een ingewikkeld verhaal met veel details, maar het is belangrijk voor jullie allemaal, dus ik hoop dat jullie het tot het eind volhouden."

Beter vooraf gewaarschuwd dan dat mensen met het idee gaan zitten dat het vlug en pijnloos wordt…

De agenda en de rest van het programma

Begin hierna het "officiële" gedeelte zoals je dat normaal uit de boekjes leert: een kort overzicht van de onderwerpen en dan het eerste onderwerp.

Met deze opening heb je jouw publiek bedankt en ook de intentie waarmee je de presentatie gaat doen meegegeven. Mensen voelen zich welkom en glijden in een warm bad van een goed verhaal.

Je zal zeker herinnerd worden.

  • Hoe open jij jouw presentaties?
  • Wat gebruik jij wel eens om in eerste instantie de aandacht te trekken?
 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.


Reacties


Lidy Van Oord
Bedankt Arjan.

ik open altijd met een tip van de dag bij de wekelijkse BNI vergadering waarvan ik voorzitter ben. het doel is om mensen iets te geven aan het begin van een enerverende bijeenkomst. Of je eruit haalt wat erin zit hangt dan van jezelf af

Bart de Bruin
Heel vaak laat ik als eerste sheet een foto van mijn prachtige dochters zien.

Warm gevoel, fijne meiden, goede setting, succes verzekerd.

Ook krijg ik vaak de positieve lachers op mijn hand met een begin foto van mijn echte originele "Drentsche Vechtteckel" te laten zien....

De toon is dan gezet, het leidt af van waar het in basis om zal gaan/gaat en je hebt de aandach te pakken.....

groeten,


Bart de Bruin
Sales Manager
Quinton Brandveiligheid b.v.

Noks Nauta
Leuk dat je Mies Bouwman als voorbeeld neemt! Ze was een soort moederfiguur op de TV. Ik heb als kind haar shows gezien.
Jouw adviezen zijn waardevol en ik zou willen dat alle mensen die bijvoorbeeld op congressen presenteren ze in acht zouden nemen. Ik kan er soms met plaatsvervangende schaamte naar kijken en luisteren hoe het juist niet moet.
Ik begin mijn presentaties vaak met een goede binnenkomer. Het hangt erg van het publiek af hoe die eruit ziet. Ik denk er wel altijd heel goed over na. Vaak is het een persoonlijke noot of iets dat recent in het nieuws was. Of iets waarvan ik denk dat het publiek wil weten: wie ik ben en wat we gaan doen.
Ook denk ik goed na over over de afsluiting. Het begin en het einde, dat moet extra goed zijn. Respect voor je toehoorders, dat is essentieel inderdaad.

Ron Jenner
Erg leerzaam en gaaf.

Mijn presentatie tip is is starten met muziek en gave promo.
Dit kan onafhankelijk van elkaar!

Tot ziens voor de camera?

Hartelijke groet,

Ron Jenner
Photo � Video & Graphic Design

Josephine Wierdsma
Nog weer nieuwe waardevolle nuances er uit gehaald, dank je wel. Vooral het punt om de sfeer van die avond te vertellen. Dat doe ik al licht, maar kan nog duidelijker en daar zie ik echt de waarde van in.
Ook de tijdsduur bespreek ik nog. Daarop kondigt iemand vaak alvast aan dat hij/zij eerder weg zal gaan, waar ik dan open op reageer.
Vaak zorg ik ook al bij het begin voor wat humor. Dat plan ik niet, maar gebeurd meestal spontaan n.a.v iets dat zich voordoet. Dat we even met zijn allen flink kunnen lachen. Is bij mijn gespreksonderwerp (seksuele opvoeding) ook erg nodig, om het vooral luchtig te houden.

 Vorig artikel:
Volgend artikel: De Reclamezuil: een simpele en effectieve manier om meer indruk te maken op je publiek 

Reageer

Uw voornaam:
Uw achternaam:
Uw e-mailadres:(Noodzakelijk, maar wordt niet gepubliceerd)
Uw reactie:
 
 Stuur mij een e-mail als bij dit onderwerp nieuwe berichten gepost zijn.

 Vorig artikel:
Volgend artikel: De Reclamezuil: een simpele en effectieve manier om meer indruk te maken op je publiek