Dit is het eerste artikel. | |||
Dit is het laatste artikel. |
Stel we doen een experiment:
Welk publiek onthoudt er het meeste van jouw verhaal?
Uiteraard de mensen die twee keer zo lang blootgesteld zijn aan jouw verhaal.
Terug naar de werkelijkheid: helaas ben jij geen dictator. En helaas heb je niet zo maar de mogelijkheid mensen twee keer zo lang te claimen.
Hoe verleng je dan eenvoudig de tijd dat jouw publiek aan jouw verhaal wordt blootgesteld?
Heel simpel: met de Reclamezuil. Laat me je die uitleggen.
Stel je gaat presenteren en je gebruikt een beamer en laptop. Hoe start je jouw presentatie dan binnen de meeting?
Als je in een bedrijf presenteert sluit je jouw laptop aan en schakel je de beamer in. Daarna test je of alles werkt. (Velen weten: het vooraf inschakelen van de beamer bespaart je in ieder geval een minuut opwarmtijd en waarschijnlijk ook wat zweet en zenuwen omdat de 'aan' knop van veel beamers niet eenvoudig te vinden is.)
Als je voor een congres presenteert, sluit de man van de Lichttechniek jouw laptop aan op de installatie en test deze, vaak in overleg met de regiekamer.
En daarna start de meeting. Op het bedrijf doet jouw manager jouw introductie. Op een congres wordt je door de gespreksleider geïntroduceerd.
Stel je dit moment eens voor: de tijd tussen het klaar zetten van de techniek en het moment je daadwerkelijk gaat spreken. Die 5, 10 of misschien wel 15 minuten tijd die dan verstrijkt.
Wat staat er gedurende die tijd op het scherm?
Waarschijnlijk de eerste dia van je presentatie. En als deze aan de 'corporate standard' voldoet van zoveel grote bedrijven (of als je als zelfstandige zo'n standaard hebt nagemaakt), zie ik op deze titel slide:
En daar kijkt je publiek naar, de hele tijd. Tot het moment dat de introductie is afgelopen en jij begint te spreken.
Zie je ineens ook een mogelijkheid om de blootstelling van jouw publiek aan jouw verhaal te kunnen vergroten?
Als jouw eerste dia ook zo weinig zeggend is als de titel slides van vele andere presentatoren die ik tegenkom (eerlijk toegeven), dan zijn hier 5 tips om deze te veranderen in een reclamezuil die alvast voor jou spreekt terwijl je nog niet aan het presenteren bent:
Ik zie veel feitelijke titels: 'Voortgang project introductie nieuw product X', '5 belangrijke veranderingen in de belastingwetgeving'.
Hoewel ze feitelijk correct zijn, zijn ze niet erg aansprekend. Iemand die de titel leest zal niet op het puntje van zijn stoel gaan zitten om jouw presentatie te horen.
Wat dacht je van:
'Het mijnenveld rond de introductie van product X: de drie belangrijkste mijnen zijn onschadelijk gemaakt'
Denk je dat jouw manager daarna nog steeds met weinig aandacht luistert?
Of
'Inspelen op de veranderende belastingregels: U kunt gemakkelijk 3.500 euro besparen met de volgende 5 mogelijkheden'.
Denk je dat jouw publiek nu niet gretig zal luisteren naar jouw ervaring als belastingconsulent?
Probeer daarom niet de feitelijk inhoud van jouw presentatie in één zin te vangen, maar vang de concrete opbrengst: jouw baas slaapt beter, jouw cliënt bespaart op zijn belastingen.
Speciaal belangrijk voor mensen die spreken voor nieuw publiek. Jouw publiek wil je wellicht later wat vragen. Vermeld je gehele naam, je e-mailadres, telefoonnummer en het webadres van je bedrijf.
Alle (vooral gestructureerde) mensen die een nieuw blad opslaan om aantekeningen te maken, zullen één of meerdere van deze gegevens direct opschrijven. Zo voorkomt u een zoektocht voor hen.
Presenteer je voor collega's binnen je eigen bedrijf? Vermeld dan in ieder geval de, voor de presentatie, speciale rol die je speelt: "Projectleider introductie product X". Dat geeft extra waarde aan jouw woorden.
Wederom belangrijk als je spreekt voor nieuw publiek. Wil je graag de namen en e-mailadressen van een aantal genodigden?
Zet op je titel sheet dan een oproep tot een kleine actie.
Bijvoorbeeld:
Download de handout van http://www.bedrijf.nl/handout2012
(Of koop een makkelijke te lezen bit.ly adres). Zet op die site een autoresponder die mensen om hun naam en e-mailadres vraagt en stuur ze dan de handout.
Zo heb je de mensen uit jouw publiek meteen op je geïnteresseerdenlijst.
Zoek een foto van een relevant object dat een belangrijk punt uit jouw presentatie onderstreept. Bij de voornoemde productintroductie met mijnenveld kan dit bijvoorbeeld zo'n stekelige zeemijn zijn.
Visuele mensen koppelen verwachting, kennis en ervaring vaak aan objecten. Een goedgekozen foto kan daarom een belangrijke herinnering zijn aan jouw presentatie.
Gebruik deze foto nogmaals in je presentatie en stuur later bijvoorbeeld een verslag rond met dezelfde foto.
Heb je de bovenstaande 4 punten allemaal toegevoegd aan je titel slide? Dan kan hij wat druk overkomen. Probeer in ieder geval de items te groeperen en enigszins met elkaar in verband te brengen. Maar maak de tekst (vooral webadressen en je telefoonnummer) niet te klein.
Vorig jaar trainde ik intensief een juridisch vakexpert die veel betaalde lezingen geeft. Sinds we samen naar zijn presentaties hebben gekeken laat hij altijd zijn eerste dia vormgeven door mijn grafisch ontwerpster.
Toen ik hem een keer vroeg: "hoe is hij geworden?"
Antwoordde hij: "Nou, ze heeft er weer een mooi reclamezuiltje van gemaakt!"
Sindsdien noem ik de eerste sheet 'De Reclamezuil'.
Om te tonen van hoe 'De Reclamezuil' werkt - een voorbeeld van een dia vóór en na de wijzigingen.
De onderstaande sheet is de titel dia van de presentatie die Marjolein van Noppen gaf aan het Futura Kennisplatform. Geheel volgens de corporate standard van KPMG staat hier de titel van de presentatie, de naam van de spreker en het logo van het bedrijf.
Geheel correct, maar niet heel aansprekend.
Hieronder dezelfde sheet, met daarin een aantal tips van de Reclamezuil verwerkt.
De titel is veranderd naar de belangrijkste opbrengst, Marjolein's contactgegevens zijn toegevoegd en een foto dat een visueel anker is, is naast de intro geplaatst.
Als u deze dia ziet, bent u dan niet nog nieuwsgieriger naar de inhoud van de presentatie?
Gebruik deze tip, echt - hij is zo simpel en toch zo effectief.
Bij bijna alle presentaties die ik van anderen mee maak staat de eerste sheet onevenredig lang op het scherm, soms wel een half uur.
Gebruik (of misbruik?) die tijd dat jouw publiek blootgesteld wordt aan deze dia om je verhaal extra kracht bij te zetten.
Wat is jouw ervaring hiermee? Zou je die met mij en de andere lezers willen delen?
- Gebruikte je al ideeën uit deze tip?
- Wat zou je direct kunnen gaan gebruiken?
Dit is het eerste artikel. | |||
Dit is het laatste artikel. |