Vorig artikel: | ||
Volgend artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen |
Ik probeer aandachtig te luisteren naar de man in krijtstreep die op het podium staat.
"Het ondersteunen van ondernemers is de kern van onze werkzaamheden. We begrijpen hoe u denkt, hoe u samenwerkt en welke structuur ervoor nodig is om resultaten te bereiken. Wij bieden u de vrijheid om met succes uitdagingen en kansen te grijpen, en daarmee waarde voor uw klanten en uiteindelijk uzelf te creëren."
Luid gesnurk verstoort mijn toch al broze aandacht.
Nou, ok, niet echt gesnurk, maar meer het digitale equivalent: het getik, getwitter en andere stille activiteit die de Homo Electronicus start op het moment dat hetgeen zich voor hem afspeelt zijn interesse niet meer vast kan houden.
Dezelfde mensen die wel anekdotes als "De klant is koning", "Het paard achter de wagen spannen." en "een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen" onthouden vallen in slaap bij presentaties met mooie woorden.
Hoe komt dat toch?
Het overgrote deel van mensen denkt in beelden. En hen raak je pas, houd je pas bij de les, als jij de schilder bent die nieuwe beelden maakt.
"Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen." roept veel sterker beelden op dan: "Zelfs heel domme mensen begaan nooit twee keer dezelfde fout."
Simpelweg omdat we bij 'mens' en 'fout' geen sterk beeld hebben en bij 'ezel' en 'steen' wel.
Je kunt jouw presentaties daarom veel boeiender maken, mensen veel makkelijker bij de les houden, als je bij jouw verhaal een analogie bedenkt, een metafoor die de les die je probeert over te dragen vertaalt naar dingen waar mensen sterk beelden bij hebben.
"De klant is koning." - Na die zin hoeft iemand niets meer uit te leggen over het hebben van het laatste woord, sanctionele macht, of dat je als bedrijf zelfs naar de galg gebracht kunt worden als je het de klant niet naar de zin maakt.
Waarom vervallen mensen uit het bedrijfsleven dan zo vaak in vage woorden? Woorden die gegarandeerd een publiek op een dwaalspoor zetten, zo niet in slaap doen sukkelen?
Over het algemeen omdat mensen in het zakenleven worden aangenomen voor hun conceptuele vermogens: Je scoort als je toont dat je zaken en situaties kunt analyseren en er een les uit kunt distilleren.
Het toont aan dat je intelligent bent als je in abstracties en concepten kunt spreken.
In dat licht is het beter met je manager te spreken over: "Ik verwacht niet dat dit nog een keer gebeurd, zelfs de minst slimme mensen snappen nu wel dat dit verkeerd gaat." dan te zeggen: "Een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen."
De race om te tonen dat je slim bent, leidt onwillekeurig naar het gebruik van woorden die eigenlijk concepten of abstraheringen zijn. En die hebben als groot nadeel dat niemand er een sterk beeld bij heeft.
Je begrijpt ze wel, maar onthoudt ze niet.
Woorden als: korting, winst, oplossing, software, synergie, organisatie, leiderschap, kracht, manier, mogelijkheid, integriteit, ontwikkeling, ondernemerschap, positie, waarden, richting, doorvoeren - zijn allemaal woorden die we wel begrijpen, maar waar we geen beeld bij hebben.
In een presentatie behoeven die daarom een vertaling naar een concreet beeld.
"Maar mijn wereld is niet zo simpel," riep een deelnemer in mijn training laatst, "ik ben 'Defects Analyst' van een autofabrikant en mijn werk is het rapporteren over alle dingen waarop de aandrijvingselektronica van elektrische auto's stuk gaat. En om het nog erger te maken: als het goed gaat, komt het door mijn baas, als het mis gaat, mag ik presenteren."
Ik kreeg meteen een beeld: "Heb je ooit van Hansje Brinker gehoord? Het jongetje dat Nederland redde door zijn vinger in de dijk te steken?"
Dat beeld past perfect als metafoor.
Je stelt jezelf voor: Ik ben Arjan Rooyens, ook wel de Hans Brinker van de aandrijvingselektronica genoemd en ik wil jullie weer op de hoogte stellen van de gaten in de dijk die we deze week gevonden hebben.
Vervolgens bedenk je voor ieder defect een ander soort gat:
Daarna ga je de details in.
Gegarandeerd dat mensen geboeid luisteren. En later zal je van andere ingenieurs horen: "Oh ja, dat defect kennen we. Dat was die golf die wel eens over de dijk slaat."
Onvergetelijk als presentator -en gewaardeerd medewerker- wordt je zeker.
Ik zie heel vaak mensen met de meest mooie en briljante metaforen of beelden komen om hun werk te beschrijven. Ik denk dat jij er in je carrière ook wel een aantal bedacht en gebruikt hebt.
Welke herinner je je nog en zou je met ons willen delen?
Vorig artikel: | ||
Volgend artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen |
Vorig artikel: | ||
Volgend artikel: Twee regels waaraan u zich moet houden bij het bedenken van namen |